onsdag 9 januari 2013

Klåda

Emmi fick vara med på jobbet i går vilket var riktigt uppskattat av samtliga, både av brukare och personal. Anledningen till att hon fick följa med var att jag hoppades få en tid till veterinären för hennes räkning. 

För några dagar sedan hittade jag klifläckar bakom båda bogbladen (så heter det iaf på häst).  Orolig över att hon fått rävskabb fick jag iaf en tid på em som jag tjatade mig till ;) Så det blev en långlunch för mig.

Fick en ny veterinär som jag fick väldigt stort förtroende för ganska omgående. Hon gjorde "klitestet" på öronen utan Emmie reagerade, gjorde även samma test på klifläckarna, även det utan att Emmie reagerade med klireflex. Men gjorde ett skrapprov och tejpprov som hon tittade på i microskåp. Efter en lång stunds väntan så sa hon att hon inte hittade någonting. Frågade ut mig om allt möjligt om hunden. Och jag berättade även att jag har två hundar till hemma men de kliar sig inte mer än normalt. Hon trodde nog att det är nån form av hudinflammation (vilket hon har haft förut fast då på magen) och rekomenderade klorhexidinschampo 4%-ig att tvätta de utsatta områden med men jag skulle bada hela hunden första dagen och därefter bara fläckarna. Skulle det inte bli bättre (eller bli värre för den delen) efter 7-14 dagar så ska vi återkomma för att ta blodprov för rävskabb. Anledningen till att hon inte tog ett sånt i går var att det kanske inte har gått tillräckligt lång tid för att det skulle synas om hon fått antikroppar och skulle då kunna ge felvärden.

Så för några dagar till får inte några lekkamrater komma hit och leka... utifall att

 Så det jag ska göra nu i kväll är att tvätta klifläckar med detta schampo

Idag var det en lång mötesdag med planering för verksamheten och
samtalsämnet hund kom upp
och mina arbetskamrater sa att jag borde ta med hunden mer regelbundet... det märktes en sån skillnad på framför allt tonläget. Frågar man brukarna så skulle hon få följa med varje dag.

Jag får inte kalla henne vårdhund eftersom varken jag eller hon inte har
den utbildningen (det vet jag)
men hund skulle gå bra ;)
(min arbetskamrats notering)

10 kommentarer:

  1. Hoppas att det inte är skabb.

    Och vem mår väl inte bra när man är i sällskap av en hund!? ;) ;)
    Det skulle alla få vara.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Klåda......hm.....inte kul alls :-( Hoppas det räcker med den behandlingen, och att det inte är rävskabb. Har hört (från flera håll)att man ska/kan bada hunden i grön såpa, om man misstänker rävskabb. Har du hört talas om det?
    Har ju berättat att jag tagit med hundarna till min mammas nya boende. Och ALLA uppskattar det väldigt mycket. Nu när jag kommer dit, fråga dom alltid efter hundarna. Det skulle väl inte vara så himla krångligt egentligen, att flera "brukare" skulle få möjlighet att umgås med hund.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Sv. Antar att det där med såpan, är en rikitgt gammal kur. Har dock aldrig hört eller sett några resultat. Finns säkert mycket mera effektiva medel i dag ;-)

    SvaraRadera
  4. hoppas att det hjälper med schamponerandet, mm, du skulle ju kunna ha med henne varje dag på jobbet, roligare både för dig, henne och brukarna :)
    kramar

    SvaraRadera
  5. Vårdhund...nja...men att få vara hund...är inte illa. Hoppas det blir bra med schamoponeringen & att de andra hundarna klarar sej. Kram

    SvaraRadera
  6. Sv. Ja! Du ser!!! Det finns vissa favvokläder man inte gör sig av med så lätt! ;)
    Men det gäller att prioritera rätt saker! ;)
    Kram


    SvaraRadera
  7. Fina vovven då! Drömmen att kunna ha med hund till jobb ju :) kramis!

    SvaraRadera
  8. Sv: Både ja och nej - man behöver ingen jägarlicens för tjuvjakt, och i Falkenberg finns många vapen på vift ;)

    SvaraRadera