måndag 6 augusti 2012

Vilat färdigt?


När jag kom hem från jobbet åkte M's dotter in på "vår" väg i en ryslig fart..säkert 40km/h iaf.. Hon tänkte väl dölja att hon hade lånat Tyson för att åka ut och plocka blåbär och hade väl hoppats på att jag inget skulle märka ; )

Pratade några ord och släppte samtidigt ut tjejorna. Sedan ursäktade jag mig för att gå och ta hand om Quick- Step som fick komma ut och beta lite, men kom inte riktigt till ro med att beta utan gick och sneglade åt hagen till hela tiden för där stod ju "morsan" och ropade...började köra med huvudet och det kändes som om han ville lätta i framvagnen men det gjorde han inte. Han gick riktigt bra idag måste jag säga, känns bra.
Han ville inte gå in i stallet utan bara stannade utanför och vägrade gå in och när han väl kommit in ville han inte stå stilla i gången medan jag mockade och när jag mockat färdigt ville han inte gå in i boxen, idag var det jämt skägg att pyssla med häst och jag hade varit förståndig och satt på mig rätt skor idag... jodphurs med stålhätta  : )

När allt var klart (mockat, lindat ben och fodrat) gick jag in, satte mig och pratade med M. Efter stund sa jag; 
-Åskar det ute?? Eller är det min häst som härjar i stallet?
- Åskar det? frågade M
- Jag tror att det är Q-S som härjar, jag går ut och kollar läget

Och mycket riktigt, där vevade han omkring i boxen, slår med ena framhoven, högt och stampar ner den rätt så bestämt i betongen, ganska upprörd över att han inte får gå ut...antar jag. Hö't jag kastat in var omkringspritt i hela boxen, han slog ner ena hoven i vattenhinken så det skvätte vatten... jisses... galenpanna.  Fick lägga lite "krafs" i krubban för distraktion och det funkade hjälpligt. Släckte och stängde stallet när jag gick därifrån, nu är det bara sista kvällsfodringen kvar. Han får vara inne i morgon också sedan får vi se....

Inte med på noterna ; )
animationen från google.se

3 kommentarer:

  1. Han vill vara med sina kompisar, annars får du väl ligga i stallet.....kram

    SvaraRadera
  2. Även hästar kan bli missnöjda med tillvaron :P

    SvaraRadera
  3. en bestämd "man", han ville helt enkelt inte vara därinne, fast nu förstår jag tillfullo varför jag är rädd för hästar, de sparkar och "härjar", jag skulle aldrig våga gå nära en häst så där, är jag för feg tro :)
    Sv: tack :)
    kramar

    SvaraRadera