tisdag 28 augusti 2012

Min hovis...

... tycker att det ser bra bättre ut, det har redan börjat bildas en ny kronrand.

Här har jag tvättat rent med klorhexidinlösning och torkat torrt.
 Efter det sprutade jag på lite tar plaster
sårplast med tjära, det är det som är lite "rinnigt" och gult
detta enbart för att flugorna ska hålla sig undan. Tror det 
är bättre än att det ska vara lindat för att hålla flugorna borta.

Googlad bild

Efter "fotvården" blev de avmaskade... bläää sa de alla tre

Ute i hagen igen
Chaconne blev av med sitt flugtäcke
Jisses såååå skööönt det var

Njae...jag äter istället...

Ptviii.... han hade visst lera där...

På't igen bara...

Något jag inte visste om min hovslagare (och då har jag säkert kännt honom i  ca 20 år) är att han är utbildad även för
medicinsk hovslagning och är godkänd enligt jordbruksverkets regler.
Han är en av tre i södermanland, en i vingåker, en i Nyköping och "min" i Flen. (bortsett strömsholmshovslagarna då som täcker tre län)
Den hovslagare DV hade som förslag var en som inte har
utbildningen och om man tar ut honom
(eller någon annan hovslagare utan den medicinska utbildningen) för en 
hovböld eller för en fånghäst får han inte göra något utan att
ha en veterinär närvarande.
Ännu en sak jag inte hade en aning om...

Kaffe är en bra dryck på många sätt,
 sitter man ner i gott sällskap och tar en kopp så får man mycket information
Idag var en sån dag :)


9 kommentarer:

  1. Smyger in här, för att kolla hur det är med hoven.......Blir så himla glad när det är en förbättring! ;-)
    Tänk att en god kopp kaffe, kan ge så mycket. Det är gott, man har en trevlig stund och får massor av nyttig information :-)
    Kramar från mig

    SvaraRadera
  2. vad skönt att hoven så sakteliga blir bättre
    och du, kaffe är bra till mycket
    kramar

    SvaraRadera
  3. Det går åt rätt håll, fast jag tycker det ser väldigt ONT ut...att det drar till sej flugor förstår jag, bra att det finns något som bromsar dom...Vi drar till oss flugor idag...surströmming..gott,gott.Allt bra med oss...47 år gifta idag. Kramar

    SvaraRadera
  4. Sv: önskar dig en fin torsdag
    kramar

    SvaraRadera