onsdag 22 augusti 2012

Att inte få prata....

...med sin(a) veterinär(er) blir jag galen på, klart att de har rätt att vara lediga precis som alla andra. Men måste man sätta nån i telefonen som målar upp värsta scenariot som knappast lugnar en en redan "hispig" matte som redan är suverän på att måla f-n på väggen....
Det enda vettiga hon sa var att ta ut en hovslagare som ev kan "spåra" och hitta ett "uthål" underifrån. Så det har jag gjort idag.
Hon sa en massa om bestående hålrum och bestående försvagad hovvägg vilket jag naturligtvis tog upp med min hovslagare. Han log lite och sa att hoven är utrustad på ett visst sätt och den bygger på sig med nytt hovmaterial vartefter tiden går. Nå, jag nämnde vilken veterinär jag pratat med oxå, då log han lite till och sa bara typ jaja... jag förstod på ett ungefär vad han menade.

Anledningen till denna hysteri i dag då...
Jag var upp till hagen i morse för att dela ut de  fem små ynkliga Arnicapillerna som var nerpetade i en morot (hur det går till kan jag visa i ett annat inlägg om intresse finns ;) )
Hmm... javisst, var haltare i dag än igår, så min farhåga var att hovbölden kanske börjat om.

Här kommer lite bilder de inringade områdena på en del av bilderna är bara till för själva lokaliseringen av "DET ONDA", så att ni ser... Jag skulle inte heller kunna se var om jag nu inte hade varit med och framme med kameran


Eh visst ja... mys med vovvarna på morgonkvisten, 
bara det att hundarna inte tyckte det var mysigt...



Smutsigt  och med flugor runt om och i
även om jag fläktade bort dom när jag
tog bilden i morse

Slutade en timme tidigare idag för att hinna hem och släpa ut hästen
ur hagen från sina kompisar.... i spöregn!!
Vad gör man inte för sitt ;)

Sökning påbörjad

Efter lite karvning såg det ut så här framifrån
inte särskilt snyggt men effektivt och
avlastande från tyngd

Underifrån, när han tryckte på sulan så var
det så det sviktade vid den runda
ringen,"ingångshålet" för bakterierna.
Men det savade inte ur hålet, men nu har det chansen
att rinna ut den vägen oxå

Så här har inte stått på flera veckor.

Tvättade rent såret med klohexidinlösning, la om en dränkt kompress
och "snorde" om med en del wet flex så nu
går han i hagen med ett "halv- halvt galoppbandage" för att hålla flugorna
borta från"hålet" i kronranden.

På gruset var hans hälta kännbar, men när vi gick på mjuk mark med 
bara gräs gick han betydligt bättre... I LIKE!!

12 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter lovande, efter hovslagarens behandling?! Arnica är ju mest smärtstillande, inget som tar på infektionen. Har ju gett både Quila o Ronja homeopatmedel, när inget annat hjälpte. (Jaa, cancer finns så klart inget botmedel för)
    Ronja fick det första gången när veterinärerna inte trodde hon skulle klara sig, efter sviterna av pyometra. Dom stod helt maktlösa. Inga mediciner hjälpte. Nu har jag provat detta kontroversiella botemedel vid ett flertal tillfällen, och det har haft god effekt alla gånger. Men ändå..........så förstår jag inte riktigt HUR det är möjligt???
    Hoppas och håller tummarna att din fina Q-S blir bra fort nu!
    Jasså, vovvarna gillade inte sin "Dogwalker" ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Sv. Jag är absolut inte kunnig, när det gäller homeopatmedel. Har väl bara fått lite annan information ;-)Skit samma egentligen, bara Q-S blir bra i sin ......höll på att säga tass!! Hov! ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. stackars stora <3, det ser läskigt ut men det där gör susen ska du se
    bamsekramar

    SvaraRadera
  4. Ajajajaj dessa vidriga hovbölder!

    Hoppas att det går fort nu om ni hittat utgångskärnan då borde det släppa på trycket!

    Vill inte måla fan på väggen, men Juni (en häst jag haft lite kontakt med) hade fyra hovbölder pågående samtidigt, det blev Strömsholm och en härlig medicineringstid efter det.

    SvaraRadera
  5. Kan man inte hålla flygor och sånt borta med att spruta något på såret? Jodopax eller vad det heter?

    SvaraRadera
  6. Förstår din oro. Hoppas det är på rätt väg nu då....Men det var ett evigt regnande, för hoven vill väl inte ha det så blött???? Inte någon alls , kan jag tänka...Kram hjärtat

    SvaraRadera
  7. Hur medicinerar du honom nu? Såret i "kronranden" ser inte särskilt skoj ut. Har han fått antibiotika? Används väteparoxid till att göra rent?
    Av ren nyfikenhet :)

    SvaraRadera
  8. Sv: hoppas att det går bra med din älskade häst
    kramar

    SvaraRadera
  9. Himla skönt att du kan "luta dig mot" hovis :) Hoppas att läkningen fortskrider med önskat resultat...
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Haha.. klart vi tog bort badkaret då tioöringen trillade ner, kunde ju gått riktigt illa.

    Hur har det gått fortsättningsvis med QS hov nu då?
    Kram

    SvaraRadera
  11. Sv: det gjorde mig glad att höra att ditt <3 så sakteliga blir bättre
    styrkekramar

    SvaraRadera