torsdag 26 maj 2011

Helluuu...jag lever!

:-)

Här är allt lugnt, livet går i sakta mak. Det är så det blir när hästarna är ute dygnet runt, blir en del sovmornar vilket jag inte har något emot. Laddar batterierna till nästa vinter igen ;-)

Helgen som var, var meningen att jag skulle vara ledig men fick rycka ut några timmar i söndags fm.
På lördagen var mannen och jag iväg för att handla lite av diverse till hushållet men det blev inte så mycket av just den varan, det blev nya skor till mannen i huset, en runda på rusta, köpa lite hundmat (vilket var det viktigaste) hängde en stund på apoteket för att hämta ut avmaskningsmedel till hästarna, vi fick åka till två apotek för de hade inte ens tre avmaskningssprutor hemma så det blev två på ena stället och en på det andra... min vanliga tur, detta tog ju definitivt längre tid än jag hade räknat med.

Tog oss en hamburgare nere vid Nyköpings sjukhus sedan var det ilfart hem för att göra oss av med lite prylar för att sedan kasta in tre hundar i bilen och åka till Katrineholm (eller strax utanför Katrineholm). Min systerdotter Elin var där på en kurs för Mattias Gustavsson i fältritt. Och där var min kära syster Anna :-)
Vilket jag inte visste, trodde hon åkte mellan och att kursen skulle vara till söndagen men ack så fel jag hade.



Jag är ju som vanligt impad eftersom allt över fotknölarna är för högt för mig ;-) det isar liksom till i magen när de hoppar...

I övrigt så har jag jobbat... fått lite att tänka på ang jobberbjudanden etc, min arbetsplats ska ju läggas ner och då har jag blivit erbjuden andra tjänster....eg vill jag inte sluta men har ju inget annat val....Jag har blivit erbjuden personlig assistenttjänst - jag sa nej- helt ok att åka och jobba extra några timmar men jag är en "flockmänniska" och behöver arbetskamrater vilket jag dessutom varit väldigt tydlig med. Det andra jag blev erbjuden var på äldreboendet, vilket jag till slut sa nej till med, anledningen? Det finns inte utrymme för impulsiva saker som att gå ut och fika med någon brukare utan att det är inlagt i schemat tex. Instängd på en avdelning likt en verkstad, inrutad...  och senast är det en blandad tjänst...personlig assistent samt att vara handledare vid "baket" och ni som läser denna blogg och känner mig vet vad jag tycker om att baka....och för er andra så kan jag tala om att det finns människor som har det som yrke med utbildning och tycker om att baka, dessa människor väljer jag att gynna. Jag betalar dyrt för fikabröd etc. Som sagt, jag kan men tycker det är så in i he-vete tråkigt. Dessutom skulle denna tjänst innebära mindre OB endast åtta timmar helg-OB varannan helg, det skulle bli en löneminskning på ca 2000 kr i månaden (efter skatt), plus att jag får längre att åka... Efter att ha läst detta själv så verkar det nästan självklart att tacka nej även denna gång...men det är inte så enkelt...Jag ältar detta lite till... synd bara att det ska ta så enormt mycket energi. Vilket mina kvarvarande arbetskamrater inte förstår för de har inte blivit erbjudna några tjänster än...

9 kommentarer:

  1. förstår att det inte är så lätt att välja
    det ser alltid så härligt ut med fältritt
    kramar

    SvaraRadera
  2. Fältritt ser så otroligt kul ut.....och farligt :/ Hoppas du till slut hittar det rätta jobbet. Gå ner i lön och längre resor, är inte alls kul.
    Ha en fortsatt bra dag
    Kram

    SvaraRadera
  3. Usch! jag förstår och det är inte lätt.
    menom man vänder på steken... En inkomst är bättre än ingen alls. Även om man inte gillar att baka så kanske det kan vara bättre att de betalar din lön medan du bakar och söker efter någonting annat roligare att göra. A-kassan ger ju inte så många fler slantar direkt.

    Helgen i Julita var helt fantastisk. Även jag blev sugen på terrängmomentet. Har varit ute och hoppat lite diken och lite pinnar straxt ovanför fotknölarna :) Elin hade dessutom en hopplektion för mig i måndags. Inga höjder men det är ju inte det som är det viktiga.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det låter härligt med sovmorgnar......Undrar när jag ska få det?
    Inte lätt med din arbetssituation. Det är verkligen svårt, men du verkar ju ha flera alternativ att välja på. Det är en lyx idag när många inte ens har ett erbjudande. Känn dig önskad alltså!

    SvaraRadera
  5. Sv: Ja du Sara det har jag också undrat ;)

    SvaraRadera
  6. Det är inte lätt att veta hur man ska göra med jobberbjudanden. Men du verkar ju ha lite att välja på. Fundera ett tag till och känn efter. Kanske något kommer att kännas bra tillslut!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Någon direkt sovmorgon blir det inte med vovvar, men jag kanske skulle skaffa häst i stället så jag har sommarbetet att se fram emot! :)

    Sv: Bilder på kärran kommer så snart jag fått hem den :)

    SvaraRadera
  8. Inte lätt det här med val av jobb, det är ju viktigt att trivas när man ska vara där så mycket, samtidigt spelar lön och resväg in, eller om du måste rycka in var och varannan helg... Hoppas det löser sig.

    SvaraRadera
  9. Hejsan svejsan jag gillar hästar

    SvaraRadera